Et nødkald er et hjælpemiddel. Nødkald bevilges af personalet/lederen.Der skal være en faglig begrundelse for bevillig af et nødkald.Kontaktpersonen er ansvarlig for rengøring af hjælpemidlet.
Formålet er at give mulighed for at tilkalde hjælp til personer:
som har lidelser, der medfører alvorlige sygdomsanfald, som kræver hurtig tilkaldelse af hjælp.
med risiko for fald i hjemmet og hvor personen er uden anden mulighed for at tilkalde hjælp.
der er sengeliggende eller immobil.
Det er personalets opgave at vejlede beboerne i brug af kalderen, hvordan og hvornår bruges det.Der kan være tider på døgnet hvor beboeren ikke har brug for sin kalder, for eks. når beboeren er i fællesarealerne, eller om dagen.Som erstatning for kalderen, kan personalet lave individuelle aftaler, f.eks. hyppige kig ind.
Beboere, som ikke kan administrere et nødkald eller ikke har forståelse for brugen af dette, vil få tildelt tilsyn i stedet.